Bol Piano’s in Veenendaal had in het verleden verschillende leveranciers voor print, IT en telefonie. Henk Koppejan, verantwoordelijk voor financiële zaken, besloot na zijn aantreden in 2017 dat het veel handiger was om één aanspreekpunt te hebben voor alle kantoorapparatuur en vond die bij ISO Groep. ‘In de praktijk is dat gewoon handiger. Zo krijgt je geen discussie’, aldus een tevreden Henk. We spreken met hem over muziek, corona en de services van ISO Groep.
De zes showrooms van Bol Piano’s vormen samen het grootste selectiecentrum van Europa. In de showrooms in Veenendaal, Amsterdam, Noordwijk en Krimpen aan den Rijn / Rotterdam – en twee vestigingen in België – staan honderden instrumenten opgesteld, die je onder dezelfde akoestische omstandigheden met elkaar kunt vergelijken. Henk speelt zelf geen instrument, maar luistert wel graag naar muziek. Hij verzorgt sinds twee jaar, binnen de organisatie van 15 man vast personeel en wat zzp’ers, alle organisatie aangelegenheden en financiële zaken.
‘In verband met corona zijn de showrooms in België dicht. In Nederland zijn we gewoon open. Onze showrooms zijn ruim dus we hebben geen moeite om 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Bij binnenkomst vragen we klanten hun handen te desinfecteren én na het proefspelen van een piano maken we de toetsen weer goed schoon. Het stemmen van piano’s thuis ligt stil. Maar juist in deze tijd dat mensen noodgedwongen veel thuis zitten, denk ik dat er veel instrumenten vaker bespeeld worden en is het heel fijn om muziek te maken!’
Beschikbaarheid van snel internet is voor Bol Piano’s het belangrijkst. Henk: ‘Kijk, het is belangrijk voor ons proces dat de telefoon over gaat, maar het belangrijkste is dat we onze administratie en aftersales goed op orde hebben. In het bestelproces is de rol van IT minder van belang. In de muziekindustrie zie je dat kleinere partijen minder geautomatiseerd zijn dan de grotere partijen. We importeren veel uit Duitsland en China en Japan. IT is voor de inkoop iets minder belangrijk dan voor de verkoop.’
‘We hebben een webshop waar we piano’s en toebehoren verkopen. De meeste van de 400 tot 500 piano’s die we per jaar verkopen, worden aangeschaft in de winkels. Daar schrijven we orders – naar verkoopfilosofie van eigenaar Ron Bol – met de hand. We verkopen zowel nieuwe instrumenten, als occasion piano’s en vleugels. De occasions komen van klanten die een nieuwe, betere of grotere piano kopen en hun oude instrument inruilen. En terug gebrachte exemplaren; bijvoorbeeld de piano van oma die overlijd, of een vleugel die niet meer past als mensen kleiner gaan wonen. Ook verkopen we refurbished piano’s, vaak Japanse Yamaha’s. Het is dan zaak dat we de garantie goed documenteren.’
‘Onze IT zit in de cloud. Al heel lang. We gebruiken een Office 365 omgeving en ook ons financiële pakket ‘King’ hangt in de cloud. We gebruiken King voor voorraad, magazijn, in- & verkoop en financiën. We hebben een goede relatie met de service mensen van ISO Groep. Als er wat is, dan bel ik de helpdesk. Ik vind het fijn dat ik maar één persoon hoef te bellen en dat problemen daarna snel opgelost worden. Of het nu aan King ligt, aan onze eigen PC, of aan jullie cloudplatform, jullie weten wat wij hebben staan en komen snel met een oplossing. Jullie supportdesk helpt mij adequaat. Kortom, alle kantoorautomatisering bij één totaalleverancier blijft gewoon het handigste. Je krijgt dan nooit discussie.’
‘Eerst hadden we een eigen centrale met een VoIP-achtige oplossing. Nu hebben we één vaste telefonie verbinding waarbij we gebruik maken van één bellen over internet oplossing over alle vestigingen heen. Daarnaast gebruiken we mobiele telefonie. Met deze nieuwe VoIP-telefooncentrale is er een flinke kostenbesparing gerealiseerd én is de factuurstroom sterk vereenvoudigd. In plaats van meerdere facturen voor allerlei verbindingen krijgen we nu één factuur.’
‘De printer gebruiken we tegenwoordig steeds meer als scanner. Dat werkt perfect. Je hebt nog wel eens van die grappenmakers die een factuur in Excel of Wordt sturen in plaats van pdf, maar dat accepteert ons factuurprogramma niet. Met één klik is het via de printer gescand naar ons invoice –mailadres en zit het in King. Ook pdf documenten in en uit elkaar halen, werkt super. Ik weet dat je de printer voor meer documentoplossingen kan gebruiken. Ik denk dat daar in de toekomst voor ons proces ook nog winst te behalen is en ik zou daar graag eens een training voor willen ontvangen. We moeten in de toekomst echt af van onze kaartenbak.’
Henk Koppejan, Bol Piano’s
‘Ik wilde graag één aanspreekpunt voor alle kantoorapparatuur en vond die bij ISO Groep. In de praktijk is dat gewoon handiger. Zo krijgt je geen discussie.’