“Meneer Wieser zeggen hoeft niet hoor”, zegt de 70-jarige Paul Wieser met een glimlach, “ik ben gewoon Paul.” Per 1 januari 2022 gaat hij met pensioen. Hij kijkt terug op een mooie carrière. Voornamelijk in de copiermarkt. Wat is er hetzelfde gebleven en wat veranderde met de jaren?
Ik begon als 21-jarig broekie bij Sharp in een commerciële functie. Zeven jaar later mocht ik het salesteam van Toshiba onder m’n hoede nemen, totdat ze acht jaar later overgenomen werden door Danka. Die Amerikaanse bedrijfscultuur paste mij niet. Samen met m’n vrouw besloot ik een kantoor aan huis in turnkey kantoorinrichting te startten. In de veertien jaar die volgden werd ons bedrijf een succes. Maar het was ook hard werken.
Omdat je klanten wilt helpen, sta je eigenlijk altijd aan. Ik heb dat nu nog, als de telefoon gaat, neem ik ‘m op. ’s Nachts zat ik dan nog weleens aan de tekentafel inrichtingen uit te werken. Het combineren van werk en privé werd steeds zwaarder en ik besloot weer in loondienst te gaan. Het liefste wilde ik iets anders dan de kopieermarkt en daarom haalde ik het diploma Wetgeving Financiële Dienstverlening. Ik werkte een tijdje in de financiële dienstverlening, totdat ik in contact kwam met ISO Groep.
Afgelopen tien jaar werkte ik hier met veel plezier. ISO Groep (zakelijk) was nog klein. Kees en Jaap waren net gestart met z’n tweeën. Een stel jonge apen waren het toentertijd. We hebben keihard gewerkt. Elke woensdag was het bellen, bellen en bellen om klantafspraken te maken. De scores hielden we bij op een flip-over. Wie de meeste scores had, was de held. Het was een spel om als hoogste te eindigen.
Als ik voor het eerst bij klanten kom, word ik meestal met meneer Wieser aangesproken. Als een klant in een gesprek ‘hé Paul’, gaat zeggen, weet ik dat ik ‘m binnen heb. Klantcontact draait om persoonlijk contact, correctheid, vertrouwen en bovenal een klik hebben. Is er geen klik, dan stopt het snel.
ISO Groep is enorm gegroeid door de jaren. Zelfstandig en door overnames. Zo namen we BSU in Veghel over. Ik werd verantwoordelijk voor deze klanten en heb daardoor heel wat ritjes naar het zuiden gemaakt. Soms kom je ook per toeval in contact. Zo stond ik een keer een peuk te roken (toen ik nog rookte) en zag ik een buurman op hetzelfde industrieterrein net een sigaar opsteken toen hij uitstapte. We raakten aan de praat. Er was een klik en nu staan onze printers bij zestien van zijn vestigingen.
Ik ga altijd goed voorbereid op pad. Informatie van onze service engineers is ook altijd belangrijk om mee te nemen. Tijdens het gesprek stel ik veel vragen: Hoe ervaart een klant het nu? Hoe loopt de service? Worden storingen op tijd opgelost. Wat wil de klant? Ik geef startende sales collega’s de tip om de klant te laten praten tijdens een gesprek; 80% is luisteren, 20% praten. Ik heb altijd een notitieboekje bij me, daarin schrijf ik ook kleine dingen op. Op deze manier kan ik een zo goed mogelijk voorstel maken.
Ik heb een winnaarsmentaliteit. Ik speelde altijd korfbal in de hoogste klasse en ben nog actief op de tennisbaan en racefiets. Het gaat niet meer zo hard als vroeger, maar toch, ik wil nog steeds winnen. Zowel in sport als in sales. De kick als het lukt een klant binnen te halen is altijd groot en dat gevoel zal ik zeker missen. Ik zie die winnaarsmentaliteit ook terug bij ISO-collega’s. Het hele team gaat ervoor om een klant zo snel en goed mogelijk te helpen. Zo werkt dat gewoon.
Ik heb zin in mijn pensioen. ’s Morgens om 7.00 uur loop ik altijd een rondje met de hond. Een Boomer. Hij ligt daarna lekker onder mijn bureau als ik thuiswerk. Ik denk dat ik dat ritme ga vasthouden. Donderdag is onze opa- en oma-dag. We passen dan op onze kleinkinderen van 4 en 2,5 jaar. Het is eigenlijk een wonder dat ik kleinkinderen kreeg. We werden pas op latere leeftijd ouders. Onze enige dochter werd na een lang ivf-traject geboren. Er is nu nog meer tijd om te genieten van mijn familie, wielrennen en tennis
Ik wens tot slot alle collega’s, klanten en andere zakelijke relaties het beste toe.