“Een elleboogstootje met een apotheker waar ik al jaren kom als laatste afscheid. Een mondkapje op bij een gesprek waarin ik mijn opvolger introduceer. Het voelt klinisch aan”, vertelt Henny Meijnen (73 jaar) weemoedig.
Acht jaar geleden ging hij met pensioen en verkocht hij zijn printerbedrijf aan ISO Groep, maar al die tijd bleef hij het vertrouwde gezicht voor farmacie klanten en werkte hij zijn opvolgers in. Hij gaat nu echt genieten van zijn pensioen. We hebben een openhartig gesprek over zijn kijk op het leven, zijn werk bij ISO Groep, wat er speelt in de apotheek en zijn toekomstdromen.
“Ik zal mijn zakelijke netwerk gaan missen”, vertelt hij. Afgelopen maanden nam hij afscheid van zijn relaties. Mensen die hij vaak al lang kende. Een hand geven kon helaas niet en de helft van zijn gezicht was meestal verstopt achter een mondkapje. Dat voelde niet fijn voor een verkoper in hart en nieren, die juist de persoonlijke relatie zo belangrijk vindt. “Ik weet dat de koffie altijd klaarstaat, maar je weet ook dat het realiteit is dat je veel contacten niet meer zal zien en dat maakt dat de emoties hoog zitten.”
Voor Henny begon de victorie niet in Alkmaar, maar bij apotheken. “Twaalf jaar geleden bezocht ik een grote apotheek die veel afdrukken maakte, maar er ging geen week voorbij zonder storingen. Dat is natuurlijk funest voor de workflow. Samen met Kyocera heb ik toen een proef van 3 maanden gedaan. Zonder een storing werden 150.000 afdrukken gemaakt. Dat was ongekend. Omdat apothekers elkaar kennen en ontmoeten, zorgde dit voor een olievlekwerking van mond-op-mond reclame.”
“Toen ik acht jaar geleden van plan was om mijn bedrijf te verkopen, wilde ik dat eerst aan een andere partij gaan doen. Dat bedrijf stond bekend als hard. Vrijdagmiddag zou ik mijn handtekening gaan zetten onder de overeenkomst. Onderweg naar de afspraak belde Kees mij op en deed een korte propositie. Ik besloot niet te tekenen. Een eerste gesprek en een diner, waarbij ook onze vrouwen waren, volgde snel. Het voelde aan als een warm bad.” Achteraf ziet Henny het moment van dat telefoontje als leiding.
Hij bleef nog lang enkele dagen werken en dat komt vooral doordat het hem zo goed is bevallen bij ISO Groep. “Het is een heel fijn bedrijf om voor te werken. Reizend, met Kees of Jaap, onderweg naar onze relaties, hebben we veel, echt goede gesprekken gevoerd. Onze christelijke identiteit is daarbij altijd een verbindend element geweest”, vertelt hij enthousiast.
Het verkoopteam verdubbelde in enkele jaren en zo ook de omzet. Henny ervaart de onderlinge band met de collega’s als bijzonder goed. Hij weet ook de reden: “De basis hiervoor is denk ik de prettige sfeer, ruimte voor eigen inbreng en de vrijheid die je krijgt. Iedereen werkt als een geoliede machine samen. Alles is gewoon goed geregeld. Al deze elementen zorgen ervoor dat we op een gezonde manier gegroeid zijn. Naar mijn idee een prestatie waar je ‘u’ tegen zegt!”
“Als accountmanager ben je blij met elke order die je mag schrijven, maar de meest bijzondere opdracht kwam van een apotheek in Breda”, zegt Henny. “Ik had een Kyocera machine 1 maand op proef geplaatst bij een apotheek. Uiteindelijk waren die zo tevreden, dat het hele cluster van samenwerkende apotheken overkwam naar ISO Groep. Ik zeg altijd dat een apotheker alleen moet zorgen voor een volle toner in de machine en dat wij de rest regelen.”
Apotheken hebben in deze tijd veel op hun bordje liggen. Momenteel hebben ze moeite om aan de juiste grondstoffen voor medicijnen te komen, omdat leveringen uit het Verre Oosten, vanwege coronaperikelen, vertraging hebben. Dan wil je dat printers, scanners en IT-middelen het gewoon doen. Je wilt daar geen omkijken naar hebben. Wij staan bekend om de goede support die we leveren op machines en op ICT. Wij ontzorgen apotheken volledig.”
Henny vertelt dat er een paar schitterende ontwikkelingen zijn in de farmacie. “Papierloos werken in is de commerciële wereld al lang een gegeven en ik verwacht dat apotheken die enorme verandering ook gaan omarmen. In de komende 2 à 3 jaar zal de hoeveelheid gebruikt papier in apotheken met 40—60% verminderen. In plaats van via de fax, kun je tegenwoordig met beveiligde email communiceren en recepten hoeven niet meer 6 keer uitgeprint te worden, maar iedereen krijgt gewoon en digitale kopie.”
Henny is sterk in relatiemanagement. Hij kent niet alleen de inkoper, maar iedereen binnen het bedrijf. Officieel werkte hij 2 dagen, maar vaak was hij er 4 of zelfs 5. “Dat komt omdat ik er wil zijn voor de klant”, vertelt hij. “Ik geloof in betrokkenheid. De beste tip die ik een beginnend verkoper kan geven is; investeer in je klant. Doe elk kwartaal een kop koffie, want in 3 maanden tijd kan er veel veranderen. Relaties onderhouden zit’m ook in weten wat er speelt in de markt, zoals digitaal archiveren, in de cloud werken of een goedkopere telefonie oplossing. En kleine gebaren, zoals een presentje geven op een verjaardag.”
Henny’ droom is om te gaan trekken met een camper en met een verrekijker om zijn nek de natuur in te gaan om vogels te spotten. “In de lente hoop ik samen met een vriend een camper te gaan kopen. En als fervent vogelaar hoop ik dan ook een plevier te spotten. Maar ook thuis zal ik mij niet snel vervelen en mij inzetten als vrijwilliger in mijn kerk.”
Marco Mulder, Lennard van Gelder en Edwin Rutgers hebben klanten van Henny overgenomen.
Ontdek meer: Welke oplossingen biedt ISO Groep voor apotheken?