“Ein-de-lijk”, verzucht Maikel verheugd, “wat ontzettend gaaf om nu eens eerste te zijn. Ik deed vandaag voor de vijfde keer mee aan de Nederlandse KYOCERA kampioenschappen en sleepte de award voor de beste KYOCERA Service Engineer in de wacht. De andere keren kwam ik niet verder dan plek twee. Wat een mooie dag!”
Ik ga er altijd heel nuchter en relaxed in. Hiervoor had ik al meegedaan aan de voorrondes en was uitgekozen om vandaag te duelleren voor de Service Engineer Award. Dan weet je al dat je goed bent. Of dat ook goed genoeg is voor een podiumplek, is dan de vraag. Het is een mooie gelegenheid om je vakkennis te testen.
De ochtend startte met een theorietest. Dat vind ik altijd het pittigste onderdeel. In anderhalf uur werd ik doorgezaagd over allerlei vraagstukken. Na de lunch kregen we vijf praktijkopdrachten. Heel divers; van het oplossen van veel voorkomende of juist sporadisch voorkomende problemen op een kleine A4 machine tot het kalibreren van de grootste nieuwe inkjetprinter die KYOCERA begin dit jaar uitbracht. Dat laatste was een leuke twist, Het was een soort workshop waarin ze je snelheid en begrip van de machine testen.”
Het gaat in deze wedstrijd niet alleen over de bekende printproblemen zoals papier dat vastzit loshalen of een inktvlek wegwerken. Internet of Things is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de kennis van een Service Engineer. Ik installeer voor ISO Groep klanten veel printmanagement oplossingen, zoals PaperCut en MyQ en moet dus beschikken over relevante kennis van software en netwerken
De prijs kwam vandaag met een beeldje, certificaat, geldprijs en bos bloemen. Ook mag ik meedoen aan de internationale wedstrijd die normaalgesproken vanuit het KYOCERA-hoofdkantoor in Duitsland wordt georganiseerd. Wegens corona is al aangekondigd dat er dit jaar een online-versie komt. Mijn volgende doel is om ook die prijs in de wacht te slepen.